perjantai 17. heinäkuuta 2015

İyi Bayram

Hei ja hyvää sokerifestivaali päivää! Tosiaan tästä päivästä kolme päivää eteenpäin täällä Turkissa on sokerifestivaali (Sweet feast, The sugar feast, the ramadan feast..) joka tarkoittaa sitä, että kuukauden Ramadan alkaapi olla ohitse! Tänään hotellilla kun menimme töihin, aulassa oli varmaan 6 pyöreetä pöytää täynnä leivoksia, suolaisia sekä makeita ja joka puolella on tarjolla karkkia ja kaikkea makeata. Miksei tämmönen päivä vois olla joka päivä? No ei, ihan hyvä vaan ettei oo joka päivä, terveisin. täynnä herkkuja.

Itse huomasin tänään hotellilla ja töiden jälkeen kun kävin kaupassa, että ihmiset on tosi onnellisia ja jokainen paikallinen tarjoaa karkkeja. Joka paikassa on kääreisiin käärittyjä karkkeja, joita tarjotaan sokerijuhlan kunniaksi. Myös nämä kolme päivää osa kaupoista, pankeista ja ravintoloista on kiinni, mutta tässä mun asunnon läheisyydessä ei taida olla yhtäkään kauppaa kiinni :) Myös koulut ja virastot ovat nämä kolme päivää kiinni, jotkut sulkevat ovensa jopa yhden päivän aiemmin ennen juhlan alkamista.

Paikallisille tämä juhla merkitsee perheen ja sukulaisten kanssa olemista ja kutsuvatkin sitä perhejuhlaksi. Suvun kesken juhlat avataan tarjoamalla kölninvettä ja tietysti karkkia, nuoremmat suutelevat vanhempia aluksi kädelle vieden sitten käden otsalle. Tällä tervehdyksellä osoitetaan kunnioitusta vanhempia ihmisiä ja sukulaisia kohtaan. Juhlapyhinä tietysti pukeudutaan parhaimpiin, niinkuin Suomessakin jos on jokin merkittävä juhla.

Sokerijuhlan ensimmäisenä päivänä on perinteenä mennä moskeijaan perheen ja suvun kanssa heti aamusta. Paikallinen ystävänikin lähti tänä aamuna klo 5 moskeijalle. Moskeijan ja rukoilun jälkeen jatketaan suvun kanssa runsaalle aamiaiselle, jossa aloitetaan jo runsas makean syönti.

Tässä pientä kätevää tietoa, millaisissa merkeissä mulla kolme päivää täällä menee, paljon herkkuja syödessä ;)

torstai 16. heinäkuuta 2015

Holiday

Heii! Hiljaiseloa taas blogin puolella ollut, kun mulla oli loma viime viikolla! Jeeii! Tosiaan viime viikon keskiviikkona matkustin Suomeen, mun vanhemmat ei tiennyt, että tuun mutta kun yllätin heidät ilmestymällä mummolaan, äiti vaan tokaisi " arvasin että tuut suomeen!!" joten hyvä yllätys oli hhaaha! Suomessa aika meni tosi nopeesti. No mitä mä tein viikon aikana? Söin, liikaa. Siis liharuuat ja pekoni ja grilliruuat maistui niin hyvälle parin kuukauden jälkeen kun suurin osa ruuista mitä syö on jotain kebabbiin liittyvää. Mutta kyllä eilen kun tulin kotiin niin kebsu maistui taas hyvälle, hahha! Näin ystäviä! Oi kuinka kova ikävä mulla oli kaikkia, me mentiin porukalla baariin ja siellä sitten näin vielä enemmän kavereita. Shoppailin. Joo heti toisena päivänä kun olin Suomessa, huomasin että ei perhana täällähän on kesäalennukset -70% kesävaatteita, no tottahan toki mun on pakko shoppailla! Jälkikäteen tuntui vähän pahalta kun lompakko keveni ja matkalaukku täyttyi :D Nukuin. Kylläää! lepäsin myös loman aikana vaikka ahkerasti kavereita tulikin illalla aina nähtyä. Oleilin perheen ja sukulaisten kanssa <3 Grillattiin meidän suvun kanssa heti ekana iltana, nam! ja sitten muuten vaan hengailin kotona perheen ja koirien kanssa, voi koirat oli innoissaan kun nähtiin taas <3
Ja tietty ystävysten kanssa tuli juhlittua! Näin myös muutamia vanhoja työkavereita, kun oltiin entisen työpaikan kesäjuhlissa:) Ainiin ja sadepäivien iloksi katsoin myös Orange is the new blackin kolmannen kauden kokonaan. Hups. Neloskautta odotellessa !

Tossa nyt vähän mun lomasta :) Mutta ihanaa oli nähdä kaikkia tuttuja ja vaikka satoikin 80% ajasta, ei haittaa koska en olettanutkaan että tää 40 asteen lämpötilat seuraa mua Suomeen ;)

No eilen tosiaan tulin sitten kotiin, täällä heti altaalla näin mun suomalaiset rakkaat ystävät <3 auringonottoa, lepäämistä ja uimista, siinä meni eilinen päivä :) Käytiin myös Jamin kanssa tsekkaamassa meidän kämpän viereinen Blackout yökerho. Aika hiljaista, venäläisiä vain.. Niin ei viihdytty kauaa, yöllä päätettiin sitten käydä yöuinnilla, koska täällä on niin lämmin, mutta uima-allaskin on tällä hetkellä niin lämmintä liejua vaan, ei sekään pysy kylmänä...
 Tänään olikin sitten työpäivä, oli kiva palata takaisin töihin! Työpäivä meni tosi nopeesti :) Ja nyt mulla on meneillään pieni hiustenvärjäysprojekti. Tosiaan eilen kun menin uimaan niin kävi vähän huonosti hiusten kanssa. kaikki väri päätti valua uima-altaaseen mun tukastani! No varovaisemmin tästä lähtien. :)