perjantai 17. heinäkuuta 2015

İyi Bayram

Hei ja hyvää sokerifestivaali päivää! Tosiaan tästä päivästä kolme päivää eteenpäin täällä Turkissa on sokerifestivaali (Sweet feast, The sugar feast, the ramadan feast..) joka tarkoittaa sitä, että kuukauden Ramadan alkaapi olla ohitse! Tänään hotellilla kun menimme töihin, aulassa oli varmaan 6 pyöreetä pöytää täynnä leivoksia, suolaisia sekä makeita ja joka puolella on tarjolla karkkia ja kaikkea makeata. Miksei tämmönen päivä vois olla joka päivä? No ei, ihan hyvä vaan ettei oo joka päivä, terveisin. täynnä herkkuja.

Itse huomasin tänään hotellilla ja töiden jälkeen kun kävin kaupassa, että ihmiset on tosi onnellisia ja jokainen paikallinen tarjoaa karkkeja. Joka paikassa on kääreisiin käärittyjä karkkeja, joita tarjotaan sokerijuhlan kunniaksi. Myös nämä kolme päivää osa kaupoista, pankeista ja ravintoloista on kiinni, mutta tässä mun asunnon läheisyydessä ei taida olla yhtäkään kauppaa kiinni :) Myös koulut ja virastot ovat nämä kolme päivää kiinni, jotkut sulkevat ovensa jopa yhden päivän aiemmin ennen juhlan alkamista.

Paikallisille tämä juhla merkitsee perheen ja sukulaisten kanssa olemista ja kutsuvatkin sitä perhejuhlaksi. Suvun kesken juhlat avataan tarjoamalla kölninvettä ja tietysti karkkia, nuoremmat suutelevat vanhempia aluksi kädelle vieden sitten käden otsalle. Tällä tervehdyksellä osoitetaan kunnioitusta vanhempia ihmisiä ja sukulaisia kohtaan. Juhlapyhinä tietysti pukeudutaan parhaimpiin, niinkuin Suomessakin jos on jokin merkittävä juhla.

Sokerijuhlan ensimmäisenä päivänä on perinteenä mennä moskeijaan perheen ja suvun kanssa heti aamusta. Paikallinen ystävänikin lähti tänä aamuna klo 5 moskeijalle. Moskeijan ja rukoilun jälkeen jatketaan suvun kanssa runsaalle aamiaiselle, jossa aloitetaan jo runsas makean syönti.

Tässä pientä kätevää tietoa, millaisissa merkeissä mulla kolme päivää täällä menee, paljon herkkuja syödessä ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti