sunnuntai 31. toukokuuta 2015

OFF ROAD

Merhaba!

Mulla on nyt paljon kuvia! jee! Perjantaina en mennytkään Alanyaan, menin apteekkiin ostamaan vähän lääkettä ja lähikaupasta teetä, mulla oli niin kipeä olo. Eli perjantaina otin vaan iisisti kotona ja join teetä. Lauantaina mulla oli vapaapäivä, no nukuin tietty pitkään ja sit lähettiin Sonjan kanssa hierontaan, oi vitsi mikä hieronta! tunnin hieronta, jossa oli mukana kuumakiviä ja öljyä ja kaikkea mahdollista, se oli sellainen " mixed massage " eli vähän kaikkea :) nyt on taas paikat niin rentona! suosittelen ehdottomasti 8) Hieronnan jälkeen käytiin vaan kaupassa, jonka jälkeen kotiin hetkeksi ja illalla lähettiin suomimafian kanssa syömään ihanaan ravintolaan, Ocakbazi (toivottavasti kirjoitan sen oikein haha), mutta siellä oli niiin hyvää ruokaa, alkupalana vähän kaikkea ja ihanaa leipää namnam! Pääruokana lammasta,kanaa, vihanneksia, riisiä aaah niin hyvää! Se kebabvihanneskastike oli sellaisessa savisessa maljassa, joka piti aluksi rikkoa. Ja siis se ravintola oli niiin ihana, vanhassa Sidessä on yleensä paljon ihmisiä ja kauppoja paljon, mutta tää ravintola on ihanasti siellä raunion lähellä hiljaisessa kulmassa mutta silti lähellä kaikkea (8 niin parasta! Tuli niin romanttinen olo siellä hahaha!
 Ruuan jälkeen pyörittiin vähän vielä vanhassa Sidessä ja käveltiin Karman ohi, jos siellä ois ollut menoa ja meininkiä niin oltais varmaan jääty tanssimaan, mutta siellä oli varmaan 5 ihmistä. Julie kyllä kertoi että myöhemmin siellä oli koko tupa täysi. Oltiin vaan väärään aikaan liikenteessä. Noh käytiin sit katselemassa myös silmälasin kehyksiä, ajattelin teettää täällä uudet silmälasit, sais halvemmalla kun suomessa ja pitäis näkökin tutkia uusiksi :) Noh optikon jälkeen taxilla kotiin ja sit jäätiin vielä Elisan ja muutaman paikallisen kaverin kanssa juomaan teetä naapurin kebabmestaan, ihana ilta, niin rento meininki ja hauskat jutut :)
 Aamulla lähdin sitten Julien kanssa OFF ROAD safarille, oi! paras retki missä oon tähän mennessä ollut, tykkäsin kovasti :) jeepin kyydissä oli tosi jees ja niin upeat maisemat! Käytiin moskeijassa, nähtiin aquadukti (en tiedä miten pitäs suomeksi kirjottaa, mutta semmonen historiallinen raunio missä on aikoinaan vettä kulkenut eteenpäin) ja tosiaan tää aquadukti on 2300 vuotta vanha ja se on 35 kilometriä pitkä ja 15 metriä korkea. Se alkaa Green Canyonilta ja loppuu Sideen.
  Syötiin ihanan "järven" rannalla, tai se oli semmonen canyoniko se nyt oli :) joo. Ihanan vihreensinistä vettä ja niin upeet maisemat! Ja jeep safari siellä metsissä mudan keskellä oli niiin hauskaa! Ja se oli hauskaa, että siellä oli koko ajan " paparazzit " otti kuvia ja videota meistä haha!   
Eli meitä oli 4 jeeppiä liikenteessä, jokaisessa jeepissä n. 10 ihmistä :) Ja käytiin retken aikana myös paikallisessa kylässä ja paikallisen vanhan naisen kotona, voi tää vanha nainen oli ihana! otti heti kädestä kiinni ja tarjosi paikallisia nameja :) niin ihana ja selkeästi onnellinen, kun tultiin kylään hänen kotiinsa :) Seleukia oli tämä kylä, sekin on 2300 vuotta vanha ja kylän rakentaminen kesti 140 vuotta. aika kauan! Kylässä asuu n. 10 000 ihmistä ja 4000 niistä ihmisistä on sotilaita.
 Opin tänään taas uusia asioita! Green Canyon täällä Turkissa on maailman yksi seitsemästä ihmeestä, Turkin ihmeistä neljäs.
 Moskeijassa ollessa ihminen, joka menee rukoilemaan, pesee ennen rukoilemaan menemistä 3 kertaa kasvonsa, 3 kertaa kätensä ja käsivartensa, 3 kertaa jalkansa ja jalkapohjat on erittäin tärkeä pestä, koska kun kumarrutaan Mekkaan päin, ei kukaan takana oleva halua haistella likaisia jalkapohjia. Ja opas sanoi, että on erittäin tärkeää pestä myös nenä.
 Ja näillä uskovaisilla on täällä kanssa erittäin tärkeää suorittaa 5 asiaa ennen kuolemaansa, "five pillars of islem" 1. Shahadah 2. Salaah 3.Zakaat 4.Saum 5.Mekke http://www.religionfacts.com/islam/practices/shahada-faith tuolta voi tutkia enemmän asiaa, jos kiinnostaa, en jaksa tähän alkaan selittämään kaikkea ;)
  Retki oli aivan mahtava ja paikallinen opas erittäin hyvä! Kotona olin tänään jo hyvissä ajoin, jo 4-5 aikaan iltapäivällä :) Retken jälkeen oon ottanut vaan iisisti. Huomenna olisi työpäivä hotellilla, jee kivaa :)
  Tänään käytiin taas vaihteeks naapurissa syömässä döneriä haha ja sen jälkeen maisteltiin turkish delighteja niin paljon, että oon niin täynnä vielkin huhhu. Ja maistettiin kanssa jotain turkkilaista maustetta, jota laitetaan kuumaan veteen ja sit se on kuulemma tosi hyvää ja laihduttavaa, hyi saakeli oksennan pelkästä ajatuksesta, se maku oli aivan järkyttävä, pistelee vieläkin kieltä.


PS. olen taas tummatukkainen nainen! Omaitseni taas ;)  JA !!! MUMMU JA TESSA TULEE KAHDEN VIIKON PÄÄSTÄ OI VITSI EN MALTA ODOTTAAA <3


NYT NE KUVAT-->

Pahoittelen, että kuvat on vähän miten on ja tosi isoja, en saanut google chromea auki ja kirjoitan tällä Explorerilla niin tää ei muokkaa kuvia pienemmäksi ollenkaan :/
















 





-


torstai 28. toukokuuta 2015

Merhaba! Ja anteeksi, että en päivittele enää joka toinen päivä tai useasti, koska en oo tälläkään viikolla kerennyt. Koitan parantaa tapani! Tällä viikolla on tapahtunut paljon! Maanantaina oli Elisan synttärit ja juhlittiin niitä kymmenkunta ihmisen kanssa Karmassa, syötiin ensin hyvin ja sitten juotiin. Oltiin joskus vähän ennen kolme kotona.
  Ja tiistaina mulla oli vapaapäivä, mä vaan nukuin ja laiskottelin, on ok joskus vaan olla ja laiskotella. Illalla kokoonnuttiin kaikki toimistolla ja lähdettiin laivaristeilylle illalla, oi että mikä ilta <3 kaikki kolleegat paikallis retkifirmasta, kaaaikki TUI ihmiset ( tui nordic, tui UK, holland yms..) eli veikkaus on että n 200-300 ihmistä samalla laivalla. Laiva oli upea ja seilattiin manavgat joessa sen kanssa, siellä oli tanssilattia ja kolme kerrosta ja yöllä bileet muuttui vaahtobileiksi! Oon aina haaveillut vaahtobileistä ja laivalla ne oli mahtavat! Niiiin kiva ilta!

 Keskiviikkona meidän piti olla toimistolla taas aamusella, lähdettiin vesipuistoon ja Aladdin's waterworldiin. Vesipuistossa aika meni mukavasti, muutamat liu'ut testaten ja uiden ja aurinkoa ottaen. Eftalia waterpark oli kyllä tosi iso alue ja jotkut liu'ut näytti niin hurjilta, etten uskaltanut, varsinkaan tiistain jälkeen pienessä väsymyksessä ja ehkä pahassa olossa.... hahha! Vesipuistossa kanssa syötiin ja sen jälkeen lähdettiin Aladdin's waterworldiin, siellä on siis mahdollista kiipeillä kallioita pitkin ja hypätä korkeelta hyppyjä jokeen yms. No siellä oli mahdollista valita haluuko mennä kiipeemään sinne vai haluuko mennä veneilemään jokeen, mä valitsin joen + veneen, koska pelkään korkeita paikkoja ja en osaa kiipeilläXD Noh meidän vene oli semmonen, mä sanon sitä ennemmin uimapatjaksi tai semmonen uimapatja"vene" mutta wow mitkä maisemat!! aivan uskomattomat. En ikinä ois uskonut että turkissa ois sellaset maisemat mitä siellä, aivan upeet ja vesi oli niiiin kirkasta. Ja okei siellä oli hämähäkkejä, mä säikädin yhtä elukkaa meidän paatissa niin kovin, että meijän paikallisoppaalla oli hauskaa kiusata mua tietty.

  Veneseikkailun jälkeen otettiin vaan iisisti ja opiskeltiin vähän Turkin juttuja, täällä on jänniä kultturieroja kyllä. Armeijan turkkilaiset aloittaa 20 vuotiaana yleensä, mutta jos olet liian lyhyt, liikalihava tai homo, niin armeijan voi välttää. Ja toi homousjuttukin oli jännä, että äidin pitää todistaa, se että hänen poikansa on homo, että hän voi välttää armeijan. Ja ramadan alkaa myös pian, olikohan kuukauden päästä, jos en ihan väärin muista. mutta pian kuitenkin! Kaikkea mielenkiintoista oon oppinut, mutta nyt kun yrittää niitä muistella tähän niin muistaa vaan ihan jotain!
  Mutta tää on tosi jees ollut tää 3 viikkoa täällä, väriä saanut, uusia kavereita, paikallisiakin! jeejee 8) viihdyn kyllä!

  Tosiaan eilen sen veneseikkailun ja muiden juttujen jälkeen lähdettiin sitten kotiin siinä 21.00 ajamaan bussilla, oltiin vähän ennen 23 kotona ja menin aikalailla heti nukkumaan, olin siis niiiin poikki! Tänään aamulla suunnistin sitten toimistolle ja sieltä töihin hotlalle, oli tosi kiva päivä töissä. Äsken kävin apteekissa Annan kanssa ja samalla tossa kaverin luona alhaalla souvenir shopissa niin sain teetä lahjaksi, kun hän näki että mun ääni on vähän poissa ja oon varmaan tulossa kipeeksi! aww.

PS. tia 20v. innostui äsken apteekissa ja löysi bamse laastareita! öö ostinko?! no jooo.

Pahoittelen taas ettei tule kuvia, mun netti on niiiin hidas ja en saa kuvia siirrettyä koneelle nyt millään, lupaan tehdä pelkän kuvapostauksen sitten kun saan kuvat koneelle, niitä meinaan on ihan mukavasti tältä viikolta. haha!

JEE HUOMENNA KUTSUU ALANYA<3 

SEE YOUUUU! 


sunnuntai 24. toukokuuta 2015

viime päivät

hellou! ja anteeksi pieni hiljaisuus, en oo oikeesti jaksanut käynnistää mun läppäriä ja tulla näpyttelemään! Mitä oon touhunnut? no olin loppuviikosta siellä Manavgatin market ja riverboat retkellä, siel oli kivaa Marko oli mun kanssa siellä, pus! Manavgat market, pakko kokea uusiks, ihan sikana kaikkea vaatetta, hedelmiä, kelloja yms yms. Perjantaina olin sea planetissa, lauantaina vapaaapäivä wuhuu! No mitä vapaapäivänä tehdään? rentoudutaan! Rannalla! Oltiin joo rannalla Sonjan kanssa ja sain väriäkin jopa woopwoop 8) Rannan jälkeen vaan menin kotiin ja otin rennosti ja myöhemmin mentiin naapurilaan syömään vähän döneriä haha, noi meijän naapurikebabin tyypit on aivan ihania <3  tänään olin yhdessä toisessa hotellissa töissä, oli kiva päivä! Kotiin selvisin vähän aikaa sitten :)



Ajattelin tähän postaukseen kanssa liittää vähän tietoja Turkista ja tästä Sidestä missä mä asun. Elikkä!

Side on tämmönen (alanyalaisten mielestä pieni) kaupunki, jossa historia ja nykypäivä kohtaavat. Jos lähtee kävelemään mun asunnolta vanhaan kaupunkiin päin, matkalla sinne voi tavata kanoja, lehmiä, hevosia, paljon paikallisia ja KILPIKONNIA <3 ja tietty sit kun saavutaan vanhaan kaupunkiin, siinä on alussa historialliset rauniot, ne on upeat. Joskus vaan tekee mieli pyöräillä ohi siitä sen takia kun ne on niin upeat mun mielestä! Ja siellä on myös vanha amfiteatteri :) Näiden raunioiden takaa paljastuu sitten se itse " old town of Side" eli, sieltä löytyy hyviä ravintoloita, yöelämää, kauppoja, aikalailla mitävain tarvitsee :) Postitoimistokin sijaitsee siellä! Eli jos haluaa jtn erikoisempaa löytää niin suuntaan sinne, tässä mun kadulla missä asun on vaan perus turistikrääsää ja perusravintoloita, mutta old townissa on hienompia mun mielestä! Suosittelen! Siellä on ihana syödä ihan rannassa ruokaa ja katsoa auringonlaskua 8) Oon onnellinen täällä Sidessä, täällä on halpaa syödä ja helppo kulkea. Ja tosiaan meidän sea planet hotellillehan me otamme aina auton, mäkin oon päässyt jo ajelemaan täällä ;) rallikuskin taidot kunniaan! hahha! Mitäs muuta.. Joo, ranta on tosi lähellä mun kämppää oiskohan n. 500-700 metriä, 5 minuutin matka : ) tykkään! Mun mielestä tää on kiva kun paikallinen elämä ja turismi ja historia ja nykypäivä kohtaavat. Ja moskeijasta kuuluu rukouskutsuja tietty!

 

Ja tosiaan Alanyaan on matkaa semmoset 65? kilsaa tästä, eli vähän yli tunnin matka, mä lasken sen aina silleen että samanpituinen matka kuin Lohjalta Helsinkiin. Alanyassa on sit enemmän kaikkea, yöelämää, kauppoja miiitä vain! Muutaman kerran oon Alanyassa käynyt ja ehdottomasti suuntaan sinne sit kun on pari vapaata vaikka peräkkäin ;) näkemään ihania kolleegoita <3

Ei mulla varmaan muuta, päivittelen taas kun tapahtuu :-)

Heips <3

keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Discover Alanya



Moro! Tänään ei tule tekstiä englanniksi, mun pää ei yksinkertaisesti jaksa nyt miettiä, otsikon kirjoittamiseen meni 15 min, että sain sen oikein. XD Hi! Today there will be no english text because it took me like 15 min to figure out the " discover alanya" text.. haha sometimes your head is just so empty and can't think anymore in english, sorry :) 

ELI! Tässä viime päivinä on sattunut ja tapahtunut vaikka mitä! Sunnuntaina heräsin ja olin mennyt aikaisin nukkumaan ja illalla (lauantaina) oli tullut sitten spostia, että en meekkään hotellille sunnuntaina vaan opettelemaan Riikan kanssa kuinka ottaa Dolmus ja bussi Alanyaan, no oltiin sunnuntai siis Alanyassa. Eli sunnuntaina kun heräsin sain nukkua tunnin pidempään herätyskellon jälkeen ja sitten valmistauduin ja lähdin toimistolle ja sit lähettiin Alanyaan! 
Alanyassa tavattiin tuttuja ja käytiin syömässä heidän kanssa. Pyörittiin kans muutamissa kaupoissa, löysin mekon, pari paitaa ja uuden lompakon! Sunnuntai oli siis kiva päivä :) Maanantai oli kiva päivä hotellilla ja eilen aamupäivällä meitä koulutettiin vähän lisää, jonka jälkeen lähdettiin hotellille muutamaksi tunniksi. Olin silti kotona vasta kymmeneltä ja sit menin melkeen heti nukkumaan :) 

Ja tänään harjoittelin retken " discover alanya " brittiläisen TUIn retkellä, kokopäivä retki, Retki starttasi aamulla ja loppui siinä 18 aikaan illalla. Mentiin ihan aluksi Alanyassa linnan raunioille, se oli mielenkiintoista kuulla kaikkea tarinaa niistä ja historiaa, siis koulussa mua ei kiinnostanut historia pätkääkään, mutta aina matkoilla/ uusissa maissa mua kiinnostaa historia tosi paljon! Se on niin jännää, että miten pala historiaa on vieläkin jäljellä ja että miten kaikki on tehty silloin kauan aikaa sitten. WOW! 
Linnan raunioiden jälkeen mentiin luolaan! uuuu! se oli ylhäällä vuoristossa, ja sit siellä luolassa oli rappusia ylös ja alas ja ylös ja alas, n. 350 metriä jonka jälkeen siellä avautui pieni vesi" amme" vettä keskellä luolaa, se oli upeen näkönen :) Luolalle mentäessä, maisemat oli aivan uskomattomat, näin lunta kaukana horisontissa vuorilla 8) Luolan jälkeen mentiin syömään sellaiseen ravintolaan, joka oli rakennettu joen päälle :) Siellä oli kiva tunnelma ja paikallista ruokaa. Ruuan jälkeen bussi lähti takaisin Alanyan keskustaan, jossa meillä oli 1.5 h vapaa-aikaa, me lähdettiin oppaan kanssa jätskille paikalliseen kahvilaan namnam 8) 
Bussi lähti takaisin ajelemaan kohti Sideä siinä n. 17 aikoihin ja kotona olin vähän ennen kahdeksaa. 

Huomenna lähden opiskelemaan retken Manavgat riverboat & market eli retkipäivä taas tiedossa, kivaa (8 Perjantaina ois töitä, lauantaina vapaa! Sillon aion taas vähä fixailla rusketuksen terveisin. omistan toppirajat jotka näyttää junteilta! 
Mutta, tää tyttö lähtee nukkumaan nyt, että on huomen pirteenä retkellä :) 

Ps. Mul on turkkilainen kosija, joka yrittää selittää mulle että joudun helvettiin, jos en mene hänen kanssaan naimisiin! Okei joudun sit varmaan helvettiin :D hahha! Tälläistä tänään! 

LOPUSSA TULEE KAIKKI KUVAT :) 

XOXO Tia 













lauantai 16. toukokuuta 2015

yarrr!

Hei! unohdin viimeksi kokonaan kirjottaa englanniksi joten nyt se tulee tässä ensin :'D oon niiin huonomuistinen!

Heyy! last time I forgot to write in english, so now it's coming first so I don't forget it this time, haha!
So.. On friday I was at the pirate excursion, it was really nice! I want to do it again :) yarr! we had fun and the kids also enjoyed :) After the excursion we went to Red Lion to eat some pizza and have a couple drinks, because today was my day off! At red lion we met some of our colleagues and it was nice. Today I went to the beach to fix my tan and swimming yeaaah! The water was soooo freaking cold, oh my god :D But fresh feeling after that, haha! Later on we went to eat and also went to the big market place, in Side we have on saturdays these big markets, where they are selling everything from fruits to clothes. I saw there perfect nike shoes that I have to buy some day ;) After the markets we went home and now I'm cleaning and adding stuff to my work folder :) Tomorrow I have work:)

But see you!

NOW IN FINNISH: 
SUOMEKSI: 

Moikka:)

Perjantaina olin vetämässä merirosvo retkeä, oi siellä oli ihanaa ja lapset nauttivat niin paljon! Haluan tehdä tuon retken ehdottomasti uudelleen! ( kuva meidän asuista on fbssä) Retken jälkeen menin hetkeksi kotiin, jonka jälkeen lähdettiin suomikerroksen tyttöjen kanssa Red Lioniin pizzalle ja muutamille drinkeille. Ennen sitä tosiaan juotiin tässä mun luona valkoviiniä ja meillä oli suuri ongelma, saada viinipullo auki, kun siinä oli sellainen puinen korkki, noh naapurin kebab paikasta kysymään onko heillä ja tottakai sieltä löytyi, saatiin se lainaksi ja lahjaksi pojille vietiin turkin pippureita, tykkäsivät kovasti :)



Tosiaan Red Lionissa juotiin muutamat, jäätävän kokoisia drinkkejä täällä! huhhu! Tutustuttiin siinä samalla muutamaan kolleegaan ja yritettiin opiskella turkkia. hahaha. Osaan edelleenkin vain sanoa merhaba, tää kieli on hankala mun mielestä! mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa, haha! Mutta ruotsia osaan jo jonkun verran ehkä puhua, retkelläkin osasin kysyä lapsilta jotain kysymyksiä, kyllä se ruotsi rupee pikkuhiljaa palautumaan mieleen :) jee!



Lähdettiin Red Lionista jo hyvissä ajoin, koska mulla oli suunnitelmissa mennä jo kymmeneltä rantaan, no olin rannalla klo 12 koska väsytti yksinkertaisesti liikaa. Merivesi oli tosi kylmäää mun mielestä, mutta samalla ihanan virkistävää :)



Päivällä olin kotona hetken jonka jälkeen lähdettiin syömään ja markkinoille. Ihana ruokapaikka, hyvää ruokaa ja niiin ystävällinen tarjoilija! Markkinoilla myytiin vaikka ja mitä, mausteita, koriste-esineitä, vaatteita, laukkuja, kenkiä, hedelmiä yms yms yms... Mutta en onnistunut saamaan yhtä sinistä mekkoa ihanin kultaisin koristein sopivalla hinnalla, niin pitää varmaan yrittää ensi viikolla uudelleen ;) Oi oi tiedän jo, mihin vien tessan ja mummun sit shoppailemaan kun ne tulee kesäkuussa kylään <3




Markkinoilta löysin vaan hedelmiä ja paistolastan kotiin. jee suuret löydöt!

Joka kerta kun nään vesiliukumäkiä tulee mun kummisetä mieleen! voi että hän rakastais näitä 8)eli matka varaukseen ;) 


Huomenna mulla on töitä, kiva päästä taas töihin, kun tää viikko on mennyt koulutuksessa ja retkellä yms :)

BYEEE :)



torstai 14. toukokuuta 2015

Smile academy


Smile academy takanapäin, mä uskallan jopa väittää että siellä oli parasta aikaa tähän asti. Oon nyt ollut täällä muutamaa tuntia vaille viikon. Eli eilen lähdettiin pyöräilemään kohti Seven Seas hotellia, joka on n. 9? kilometrin päässä tästä meidän kodista. Aamulla pyörällä sinne ja koulutus alkoi kymmeneltä, koulutus oli todella mielenkiintoinen ja tuntuu että tuun käyttämään siellä oppimia asioita heti kun meen töihin takas Sea Planettiin! Eli sunnuntaina! Smile academyn ekana päivänä käytiin läpi ensivaikutusta, että miten tehdä hyvä ensivaikutus toiseen ihmiseen ja kuinka kauan kestää, että toinen ihminen tekee susta ns. päätelmiä millainen ihminen olet. Käytiin ekana päivänä läpi myös tooodella paljon kaikkea muuta, mutta toi ensivaikutelmajuttu oli mun mielestä mielenkiintoisin siltä päivältä. 
Ja meidän "opettajat" oli aivan mahtavia, mielenkiintoisia kuunnella ja välillä oli jotain ryhmätehtäviäkin.
Saatiin huoneet jossain tauolla ja siis wau mitkä huoneet! oikeat peitot, ihana sänky, ihana maisema parvekkeelta, ah ihana hotelli! täällä oon tottunut nukkumaan ton viltin kanssa, joten nukuin toooosi hyvin kunnon peiton kanssa (8 
 Ensimmäinen päivä taisi kestää sinne kuuteen- seitsemään asti, jonka jälkeen lähdettiin Smile academy illalliselle Siden vanhaan kaupunkiin Orfoz nimiseen ravintolaan, siellä sai valita haluaako pihviä, kanaa vai kalaa. Minä otin tietenkin pihvin ja punaviiniä! NAM

Ruokailun jälkeen mentiin yksille Karma ravintolaan, mansikkamojitosta tuli mun uusi lempparijuoma. 
Mentiin jo ajoissa nukkumaan, joten jaksoi aamulla herätä hyvin :) Aamulla tietenkin mentiin tekee check out jonka jälkeen mentiin aamupalalle ja sen jälkeen koulutus alkoi taas. 
Toisena päivänä meille kerrottiin paljon tervetulotilaisuuden pitämisestä ja siinä oli todella mielenkiintoista tietoa siitä, kuinka oma kroppa reagoi jännityksessä ja kuinka hengitys menee jännittäessä yms! mielenkiintoista : ) 
Koulutuspäivät oli aivan mahtavia, niin paljon uusia tuttuja, uusia suunnitelmia ja paaljon hymyileviä ihmisiä <3 Suunnittelin, että jossain vaiheessa meen kattomaan mikä meininki Alanyassa on, kun siellä on paljon uusia suomalaisia tuttuja :) jee! 

Tänään koulutuspäivän jälkeen lähdettiin pyöräilemään takasin kotiin, tultiin Sonjan kanssa samaa matkaa ja kappas kappas eksyttiin vähän.. ja sen jälkeen mentiin puhelinliikkeeseen kysymään, että miksei mun saldo oo vieläkään tullut mun turkkipuhelimeen, niin eihän ne ymmärtänyt englantia, joten google translate käyttöön ja sillä yritettiin puhua :D hauskan näköistä varmasti oli! 
Nyt oon vaan kotona, en jaksa tehdä oikeen mitään, vaikka oli kivat 2 päivää, oli silti aika rankkaa kun paaaljon uutta tietoa samassa paketissa, joten luulen että tänään pyhitän vapaa-ajan vain nukkumiselle :) 

JEE HUOMENNA ON VIHDOIN SE PÄIVÄ KUN MULLA ON MERIROSVORETKI! :)
Kirjoitan lisää kun oon ollut siellä retkellä :) 

nyt heipsssan :) 

seven seas
bamse paraati!
ruokaa. paljon ruokaa. Täällä oon rakastunut vielä enemmän juustoihin kun suomessa, rakastan suomessa jo juustoa tooosi paljon mutta täällä ehkä vähän jopa liikaakin, nää on vaan niiiiin hyviä! nam! 
8)
Tänään pyöräillessä pelastettiin tämmönen kaveri keskeltä tietä, se oli peloissaan autoista niin me mentiin ja pelastettiin, meinas tulla kyynel silmään kun näin kilpikonnan kun sit aloin ajattelemaan Kallea (meidän kilppari joka kerkes olemaan meillä n. 14? vuotta ja sit se kuoli vähän ennen kun lähdin oppaaksi :(( ) 
redbull pelastaa!







tiistai 12. toukokuuta 2015

i love my life

hejdå!

ajattelin alkaa nyt kirjottamaan mun blogia sekä englanniksi että suomeksi, aina ekana suomi ja sitten enkku koska mulla on monen maalaisia kavereita :)

Jotenka! Hyvin on mennyt, huomenna alkaa smile academy. Tänään mulla oli aamupäivä vapaata,joten otin aurinkoa jonkun aikaa ja sen jälkeen lähdettiin Sonjan kanssa vanhaan kaupunkiin, söimme Karmassa, ruoka oli todella hyvää! Söin puffalomozzarella salaattia, nam. Pääruuaksi kanaa ja kermaperunoita, nam. Ruuan jälkeen lähdettiin takas kotiin, jonka jälkeen lähdinkin melkein heti töihin. Töissä oli spa day lapsille, eli kynsien lakkausta yms. Spa dayn jälkeen oli serviceä jonka jälkeen minidisco, paras minidico tähän mennessä 8) oli paljon lapsia ja jopa vanhemmat olivat tanssimassa mukana!



Töiden jälkeen lähdettiin toimistolle tekee vähän työjuttuja jonka jälkeen suunnistettiin tyttöjen kanssa isoon markettiin, josta ostin kaiken tarvittavan kotiin, tiskiharjan, sakset, yms tarpeellista kotiin:) Ja nyt oon sit kotona, en jaksa lähteä enää tänään mihinkää, kun huomenna pitää herätä ajoissa niin pitää olla virkeenä : ) Mutta, ei mulla muuta tällä kertaa, palaillaan smile academyn jälkeen!

/ HELLO! I started to write my blog in finnish and also in english! Yeii!

So, it's been really nice over here. Today I have day off till 3 pm, so i fixed my tan a little bit and also went eating with Sonja to the antik Side/ old town :) We were at Karma, the food was SO GOOD and so delicious, ahh! After the lunch we went home and then I had to go to work. It was nice at work, we had spa day and service and minidisco. The minidisco was so nice! So many children and parents were also dancing :) i'm so happy. After work we went to office to do rest of the work and after that we went with girls to big market to buy everything to our apartments. Today I think that I will stay at home, because I have to get up early and I don't wanna be tired at smiles academy.

But, see you soon, I will go sleeping soon :)

puspuss Tia

sunnuntai 10. toukokuuta 2015

First days

Merhaba from Turkey! 

Pyydän nyt jo anteeksi jos tekstissä on jotain todella outoa, oon tosi poikki ja päivistä sekaisin yms.. Lauantaina olin ekaa kertaa hotellilla, sea planet resort and spa. Hotelli on mun mielestä todella toooodella moderni ja iso ja sieltä löytyy kaikki mitä vaan tarvitsee. Jopa keilarata. Ja hotelli on tosiaan meren rannalla, ihanaa! Hotellille on meidän kämpältä noin 20 min ajomatka, eli se ei ole niin lähellä joten mennään aina autolla sinne :) 

Lauantaina meillä oli serviceä, matress racea ja serviceä iltapäivällä uudelleen. Päivä meni mukavasti!

Tänään sunnuntaina meillä oli taas serviceä, suomalaiset asiakkaat tulkaa jo <3 ja kasvomaalausta ja bamsen minidisco :) Ja sitten oltiin myös officella opiskelemassa vähän uusia juttuja ja tekemässä töitä, pitkä päivä mutta silti energiaa riittää (; Hmm.. mitähän muuta! UUU ensi viikon ohjelma! It's gonna be so much fun! Huomenna & tiistaina hotellilla, ke-to smile academy ja perjantaina en malta odottaaa!!!! Perjantaina pääsen opastamaan merirosvoretken merirosvolaivalle ja pääsen olemaan merirosvo!!! SO MUCH FUN!  ja lauantaina mulla on vapaapäivä, ajateltiin mennä markkinoille päivällä, joten aamupäivällä meen rannalle ottamaan vähän väriä :) 

Kaikki on täällä niin mukavia ja ystävällisiä, ah ihanaa #lovemylife 

mutta ei mulla muuta, meen nyt suihkuun ja sit pakko mennä nukkumaan :) 

ainiin, ja kaikki varmaan ihmettelee miksen lisää instagramiin kuvia, mutta mun instagram ei oo toiminut täällä kuin yhden kerran, joten saa nähdä, kaikki kuvat tulevat siis facebookiin :) 

kyssar och kramar
Tia 
tanning, i love my haircolour now!

Sea planet autosta katsottuna :) 

tämän päivän aamupala. huhheijaaa


perjantai 8. toukokuuta 2015

Side

heipparallaa! Täällä ollaan, Sidessa. Tää päivä on mennyt tosi nopeesti ja oon tosi väsynyt, kohta meen jo nukkumaan vaikka kello on vasta yhdeksän illalla. Saavuttiin tosiaan Elisan kanssa viime yönä siinä 3 aikoihin ja nukkumaan menin sitten 5.30. Aamulla heräilin jo kymmenen aikaan, en saanut unta koko viime yönä oikein kunnolla.. no lähdettiin Elisan kanssa suunnistamaan 11.25 toimistolle meille annetun kartan kanssa, toi matka ei oo mikään pitkä, mutta minä ja kartanlukutaidot ei taas oikeen ollut hyvä yhdistelmä niin eksyttiin! No tulipahan ainakin seikkailtua :)


meidän pienen eksyilyn jälkeen selvittiin kuitenkin toimistolle, siellä mulle opetettiin myynnin tekemistä semmosella päätteellä, en osaa selittää mutta kuitenkin:'D sen opetuksen jälkeen mentiin Elisan kanssa Hamamiin, eli turkkilaiseen saunaan. Siellä oli aluksi sauna jonka jälkeen mentiin suolahuoneeseen istuskelemaan ja sen jälkeen vielä höyrysaunaan, näiden jälkeen kiivettiin rappuset ylös sellaseen upeeseen isoon pesutilaan jossa meidät puhdistettiin ja pestiin oikein huolella! sen jälkeen meillä oli 20 min hieronta. Oli ihanaa <3 siellä pesussa meillä oli molemmilla omat "pesijät" se mun "pesijä" sanoi että näytän ihan 17- vuotiaalta, että oon babyface. Siellä hamamissa oltiin kyllä tosi ihania ja ystävällisiä ja sit ne kehui vielä, että oon säilynyt hyvin nuorena ja sen oli pakko sit kosketella mun hymykuoppia ja ihmetellä vähän mun sinisiä silmiä :) Ihanan kohteliaita ja ystävällisiä nää ihmiset täällä! ja sieltä hierontahuoneesta kun lähdettiin niin meidät oikein saatettiin hyvin portaat alas pukuhuoneeseen:)


                                                 

Hamamin jälkeen öljyisinä ja nukkuneen näköisinä käytiin vielä toimistolla selvittelemässä jotain asioita ja vaihtamassa pyörät parempiin jonka jälkeen mentiin sit paikalliseen kebabeille :) oli hyvää ja halpaa! JA TULISTA. mutta ruoka oli tosi halpaa (5 liiraa) jatkettiin pyöräilyä sitten vielä ruuan jälkeen ja käytiin burger kingissä jätskeillä, nam! ainiin ja mun piti käydä ostamassa myös reppu, tajusin etten tuu pärjäämään ton ison rantakassin kans ja pyörän kanssa eli reppu on nyt tooodella hyvä hankinta!

jätskien jälkeen suunnattiin katsomaan Siden niitä historiallisia raunioita, siis wau. mä menin ihan sanattomaksi kun näin ne, ne oli upeita! ja niiden raunioiden taakse kun käveli niin avautui semmonen pieni "kylä" täynnä kauppoja ja ravintoloita ja vaikka mitä, se oli söpö kylä.

tää on sieltä Siden kylän rannalta tai sieltä, siel meni ihana tämmönen rantatie :) 

raunioilta!

turkkilainen tee, en oo oikein teen ystävä, mutta ihan jees!

Lähdettiin sieltä raunioilta sit suoraan ajamaan kotiin, kaupan kautta tietysti :) väsyttää tosi paljon, voisin melkeen mennä nukkumaan.

Ainiin! mun kämppä on täydellinen, tämmönen suomen kaksion kokonen kämppä ylimmässä kerrroksessa josta parvekenäköala tonne "päätielle" missä tapahtuu :) perfect! 
Huomenna mulla alkaa jo työt, mua vähän jännittää, mut eiköhän se siitä. 

Puss puss good night :) 

nalle ei voi hyvin. 

voisin ostaa tämmösii koristejuttuja kämpän täyteen 8) 

partsilt maisemaa :) 


jooo siis tässä on ne alkupalat mitä siihen 5 liiran annokseen kuului, toi salaatti oli ihan tosi hyvää! ja sen lisäksi viel suolakurkkuja, sitruunaa ja sit jtn tosi tulisia pieniä juttuja :D


ajettiin myös tänään turkkilaisen hautausmaan ohi, se oli jännä, kulttuurierot näki siinäkin, suomessa ollaan niin tarkkoja että ruohot ajetaan ja on viimesen päälle, tääl ei oo niin tarkkaa, mut maassa maan tavalla :) 


rauniooooo


good night side <3