sunnuntai 20. joulukuuta 2015

Sawasdee Ka!

MOI! 

En ookkaan pitkiin aikoihin tänne päivitellyt mitään. Mutta niille tiedoksi, jotka jo ei tätä tiedä, mun nykyinen sijaintini on Thaimaan Phuketissa. Täällä on ihan mahtavaa, Thaimaa on vaan niin ihana paikka. Oon ollut täällä nyt semmosen 1,5 kuukautta. Ensimmäiset pari viikkoa täällä meni vaan retkiä ja eri alueita opiskellessa, koska odotettiin työlupaa. Thaimaassa työluvan saaminen voi kestää monta viikkoa, mutta me selvittiin vaan kahdella viikolla onneksi! 

Meillä on täällä ihan mahtavia retkiä mitä opiskeltiin silloin alussa. Ekalla viikolla käytiin meidän Sea Cave Canoe retkellä, joka menee Phang Ngan lahden suunnille ja siellä mennään veneen kyydissä eri pysähdyksille, jossa mennään kanooteilla pitkin merta. Upeita maisemia ja tolla retkellä mentiin myös luoliin, jossa oli lepakoita ja timanttia. Siellä luolassa piti mennä ihan matalaksi makaamaan, koska ne kivet tulee niin alas. Tän luolan jälkeen siellä avautuu aivan upea semmonen laguuni, jossa asuu apinoita. Ja ne oppaat kertoi, että sinne ei aina edes pääse koska joskus vesi on niin korkealla, että se luolansuu on ns. "blokattu". Siellä laguunissa on jotenkin niin ihanan rauhallista ja niin kaunista. Tää oli mahtava päivä!

Ekalla viikolla käytiin kanssa pyöräilemässä Koh Yao Nai saarella, mentiin sinne saarella veneellä, jonka jälkeen käytiin hakemassa pyörät ja lähdettiin pyöräilemään saaren ympäri. Retken aikana oli erilaisia pysähdyspaikkoja, yksi niistä oli saaren paikallisen asukkaiden koti, jossa saatiin kaikki omat kookokset ja kookosmaitoa sieltä. Tän pyöräilyn aikana pääsi näkeen kyllä niin kaunista luontoa! Pyörälenkin jälkeen pitkähäntävene kuljetti meidät saarelle, jossa nautittiin ruoka ja käytiin uimassa. Tällä saarella ei ollut ketään muuta, kun me jotka oli retkellä, eli ihanan rauhallista. Saaren jälkeen pyöräretki sai jatkua. 

Phi Phi saarillakin tuli käytyä. Pikaveneellä hurautettiin menemään jo aikaisin aamusella, oltiin niin hyvin aikaan ekalla saarella, että siellä ei niin hirveästi turisteja meijän kanssa samaan aikaan ollut. Se oli ihanaa, koska aiemmin kun oon siellä käynyt, paikka on ollut tosi täysi. Siellä käytiin uimassa ja sen jälkeen jatkettiin "pääsaarelle" jossa meillä oli ruoka. Sitä ennen tietysti snorklauspysähdyksiä ja pysähdyttiin myös saarella jossa oli paljon apinoita. Pääsaarella me kiivettiin Phi Phi Viewpointille, huhhu tuli hiki kyllä siinä kiivetessä! Mutta maisemat, ah. 

Ollaan käyty myös tutustumassa Phang Ngaan, tän retken aikana me tutustuttiin paikalliseen kumipuuviljelmään ja päästiin näkemään kuinka thaikut saa sen kumin siitä puusta. Sen jälkeen otettiin pitkähäntävene James Bond saarelle, jossa oli omaa aikaa kierrrellä, me mentiin niihin pieniin luoliin kiipeilemään ja tietty ottaa muutamat kuvat näköalapisteeltä. Tän jälkeen meijän matka jatku meren keskellä sijaitsevalle kelluvalle muslimikylälle. Siis tää kylä on rakennettu keskelle merta, ja mä sanon että se on ku yksi suuri iso laituri, minkä päälle on vaa rakennettu kaikki asunnot, koulut, yms. Se oli ihan hieno paikka, ja tällä saarella asutus on muslimikansaa, elikä siellä oli myös moskeija. Päästiin myös näkee paikallisen koulun lapsia, että miten he opiskelee. Ja siellä syötiin kanssa tosi hyvä thaikkuruoka.Kotimatkalla pysähdyttiin pähkinätehtaalla. 

Nyt kun mietin sinne ekoihin viikkoihin, niin en edes muista mitä kaikkea me ollaan täällä tehty ja aika menee siis tosi nopeesti, ihan hullua että oon ollu täällä jo 1.5 kk. Wow.

Ainii tosiaan käytiin myös safarilla missä päästiin oppii paljon Thaimaasta, mm. miten tehdään currya. Ainakin mä oon aina luullut että curry ois jotenkin valmis aines, mutta ei.. 

MUTTA! Yks parhaimmista kokemuksista ehdottomasti täällä on se kun oltiin kahden päivän retkellä. Khao Sokin viidakossa. Okei mä olin vähän kipeä silloin ja silmätulehduksessa, mutta silti aivan loistava kokemus. Mentiin tosiaan tonne Khao Sokkiin, se on Thaimaassa tosi upea luonnonpuisto, jossa on kävelyreitti, jonka varrella on vesiputous ja pääsee oikeesti näkee viidakkoa ja me mentiin semmosta viidakkoreittiä missä päästiin kiipeilee puiden päillä yms siistiä! Tän kahden päivän aikana oltiin yötä keskellä viidakkoa, ihan mahtavaa. Meijän bambu-telttamajoitus oli tosiaan niin keskellä viidakkoa semmosen vuoren päällä, että sieltä maisemat oli aivan mahtavat. Majoitus oli mahtava, ruoka tosi hyvää ja muutenkin oli niin siistiä nukkua siellä kun kaikkia viidakon ääniä ja oikeen semmonen tarzan meininki. (?) XD 

No mutta sitten retkien ohella kun opiskeltiin niitä niin opiskeltiin myös kaikkia eri alueita, Phuket on tosiaan iso saari niin meijän tiimi on jaettu pienempiin tiimeihin aluettain, mä oon alueella North+ South, elikä mun hotelleja on esim. Bangtaossa ja lentokentän lähellä ja sitten myös etelä- Phuketissa, tykkään kovin! 

Hotelli ja alueopiskelujen aikana opiskeltiin myös tietty mitä nähtävyyksiä Phuketissa on, no täällähän on vaikka mitä. Big Buddha, Gibbon Project, Heroines monument yms. yms. 

Big Buddhalla saatiin siunaus munkilta, jee! Mun ranneke, jonka sain siltä munkilta jo putosi, eli pitäs tarkottaa hyvää onnea, toivotaan näin. 

Gibbon Project on viidakon keskellä sellainen paikka, jossa on pelastettu näitä Gibbon eläimiä. Thaimaassahan joitakin eläimiä käytetään ihan huvitarkoitukseen, esim. näitä Gibboneja on käytetty baareissa ja muualla niin kuvaustarkoituksiin ja ne on siis siinä vaiheessa ne eläimet ihan huumattuja, silmät seisoo päässä ja todellisuudesta ei ole mitään tietoa. Niin Gibbon Projectilla on pelastettu näitä kyseisiä eläimiä ja yritetään tarjota niille parempi elämä. Sen paikan yksi opas kertoi meille, että ne on kanssa yrittänyt vapauttaa muutamia Gibboneja sieltä, mutta osalle näistä eläimistä tosta paikasta tulee niin rakas koti, että ne tulee vaan takasin sinne ja haluavat olla siellä, koska siellä niitä kohdellaan niin hyvin. Ne Gibbonit tuolla projektipaikassa elää viidakon äärellä, semmosissa isoissa ja hyvissä häkeissä ja niillä on oikeesti hyvät oltavat. Se on vähän niinkun semmonen niiden oma "Rehab" keskus, koska ne on ollut joskus niin huumattuja ja sekaisin, kun niitä on baareissa yms. käytetty. Tuolla paikassa oli semmonen tosi hyvä meininki ja se miten se opas meille selitti asioista, tuli jotenkin hyvä fiilis, että täältä maasta löytyy hyvätahtosiakin ihmisiä. 

Mutta tääl on siis tapahtunut jo niin paljon kaikkea, että varmaan parhaiten pääsee perille facebook kuvista. hahha!

Hupsista, oonpa selittänyt jo paljon. Haha Tia, vanha satutäti oikeen äänessä taas. Tosiaan töissä menee hyvin, ensi viikolla on joulu, saadaan jouluruokaa yhdestä suomalaisesta ravintolasta ja sillä lailla. Ihanaa! 

Mä meen nyt nukkumaan, huomenna taas töihin :-) Hyvää yötä ja terveiset täältä lämpimästä!


Ps. kuvia tulee myöhemmin, mun netti ei nyt oo yhteisymmärryksessä mun kanssa, niin kuvien lataus kestäis miljoona vuotta. 

Pus Pus -Tia






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti