Mulla on nyt paljon kuvia! jee! Perjantaina en mennytkään Alanyaan, menin apteekkiin ostamaan vähän lääkettä ja lähikaupasta teetä, mulla oli niin kipeä olo. Eli perjantaina otin vaan iisisti kotona ja join teetä. Lauantaina mulla oli vapaapäivä, no nukuin tietty pitkään ja sit lähettiin Sonjan kanssa hierontaan, oi vitsi mikä hieronta! tunnin hieronta, jossa oli mukana kuumakiviä ja öljyä ja kaikkea mahdollista, se oli sellainen " mixed massage " eli vähän kaikkea :) nyt on taas paikat niin rentona! suosittelen ehdottomasti 8) Hieronnan jälkeen käytiin vaan kaupassa, jonka jälkeen kotiin hetkeksi ja illalla lähettiin suomimafian kanssa syömään ihanaan ravintolaan, Ocakbazi (toivottavasti kirjoitan sen oikein haha), mutta siellä oli niiin hyvää ruokaa, alkupalana vähän kaikkea ja ihanaa leipää namnam! Pääruokana lammasta,kanaa, vihanneksia, riisiä aaah niin hyvää! Se kebabvihanneskastike oli sellaisessa savisessa maljassa, joka piti aluksi rikkoa. Ja siis se ravintola oli niiin ihana, vanhassa Sidessä on yleensä paljon ihmisiä ja kauppoja paljon, mutta tää ravintola on ihanasti siellä raunion lähellä hiljaisessa kulmassa mutta silti lähellä kaikkea (8 niin parasta! Tuli niin romanttinen olo siellä hahaha!
Ruuan jälkeen pyörittiin vähän vielä vanhassa Sidessä ja käveltiin Karman ohi, jos siellä ois ollut menoa ja meininkiä niin oltais varmaan jääty tanssimaan, mutta siellä oli varmaan 5 ihmistä. Julie kyllä kertoi että myöhemmin siellä oli koko tupa täysi. Oltiin vaan väärään aikaan liikenteessä. Noh käytiin sit katselemassa myös silmälasin kehyksiä, ajattelin teettää täällä uudet silmälasit, sais halvemmalla kun suomessa ja pitäis näkökin tutkia uusiksi :) Noh optikon jälkeen taxilla kotiin ja sit jäätiin vielä Elisan ja muutaman paikallisen kaverin kanssa juomaan teetä naapurin kebabmestaan, ihana ilta, niin rento meininki ja hauskat jutut :)
Aamulla lähdin sitten Julien kanssa OFF ROAD safarille, oi! paras retki missä oon tähän mennessä ollut, tykkäsin kovasti :) jeepin kyydissä oli tosi jees ja niin upeat maisemat! Käytiin moskeijassa, nähtiin aquadukti (en tiedä miten pitäs suomeksi kirjottaa, mutta semmonen historiallinen raunio missä on aikoinaan vettä kulkenut eteenpäin) ja tosiaan tää aquadukti on 2300 vuotta vanha ja se on 35 kilometriä pitkä ja 15 metriä korkea. Se alkaa Green Canyonilta ja loppuu Sideen.
Syötiin ihanan "järven" rannalla, tai se oli semmonen canyoniko se nyt oli :) joo. Ihanan vihreensinistä vettä ja niin upeet maisemat! Ja jeep safari siellä metsissä mudan keskellä oli niiin hauskaa! Ja se oli hauskaa, että siellä oli koko ajan " paparazzit " otti kuvia ja videota meistä haha!
Eli meitä oli 4 jeeppiä liikenteessä, jokaisessa jeepissä n. 10 ihmistä :) Ja käytiin retken aikana myös paikallisessa kylässä ja paikallisen vanhan naisen kotona, voi tää vanha nainen oli ihana! otti heti kädestä kiinni ja tarjosi paikallisia nameja :) niin ihana ja selkeästi onnellinen, kun tultiin kylään hänen kotiinsa :) Seleukia oli tämä kylä, sekin on 2300 vuotta vanha ja kylän rakentaminen kesti 140 vuotta. aika kauan! Kylässä asuu n. 10 000 ihmistä ja 4000 niistä ihmisistä on sotilaita.
Opin tänään taas uusia asioita! Green Canyon täällä Turkissa on maailman yksi seitsemästä ihmeestä, Turkin ihmeistä neljäs.
Moskeijassa ollessa ihminen, joka menee rukoilemaan, pesee ennen rukoilemaan menemistä 3 kertaa kasvonsa, 3 kertaa kätensä ja käsivartensa, 3 kertaa jalkansa ja jalkapohjat on erittäin tärkeä pestä, koska kun kumarrutaan Mekkaan päin, ei kukaan takana oleva halua haistella likaisia jalkapohjia. Ja opas sanoi, että on erittäin tärkeää pestä myös nenä.
Ja näillä uskovaisilla on täällä kanssa erittäin tärkeää suorittaa 5 asiaa ennen kuolemaansa, "five pillars of islem" 1. Shahadah 2. Salaah 3.Zakaat 4.Saum 5.Mekke http://www.religionfacts.com/islam/practices/shahada-faith tuolta voi tutkia enemmän asiaa, jos kiinnostaa, en jaksa tähän alkaan selittämään kaikkea ;)
Retki oli aivan mahtava ja paikallinen opas erittäin hyvä! Kotona olin tänään jo hyvissä ajoin, jo 4-5 aikaan iltapäivällä :) Retken jälkeen oon ottanut vaan iisisti. Huomenna olisi työpäivä hotellilla, jee kivaa :)
Tänään käytiin taas vaihteeks naapurissa syömässä döneriä haha ja sen jälkeen maisteltiin turkish delighteja niin paljon, että oon niin täynnä vielkin huhhu. Ja maistettiin kanssa jotain turkkilaista maustetta, jota laitetaan kuumaan veteen ja sit se on kuulemma tosi hyvää ja laihduttavaa, hyi saakeli oksennan pelkästä ajatuksesta, se maku oli aivan järkyttävä, pistelee vieläkin kieltä.
PS. olen taas tummatukkainen nainen! Omaitseni taas ;) JA !!! MUMMU JA TESSA TULEE KAHDEN VIIKON PÄÄSTÄ OI VITSI EN MALTA ODOTTAAA <3
NYT NE KUVAT-->
Pahoittelen, että kuvat on vähän miten on ja tosi isoja, en saanut google chromea auki ja kirjoitan tällä Explorerilla niin tää ei muokkaa kuvia pienemmäksi ollenkaan :/











-


Olitko tuolla jeeppi safarilla ihan töissä vai enemmän niinkuin turistina? Tessa ja mummukin on niin täpinöissään sinne tulosta. Ni mekin kyllä iskän kanssa, mutta tuntuu että elokuuhun on ikuisuus. Ehditäänköhän me ottaa ollenkaan arskaa, kun sulla on niin paljon meille näytettävää.... :D
VastaaPoistaJoo olin siis opiskelemassa ton retken eli enemmän turisti, joo tiiän et ne oottaa tänne pääsyä 8) ja kyllä me rannalla keretään makoilemaan vaikka onkin paljon nähtävää😘
Poista